Що означає ‘зробити кар’єру’: різновиди, стратегії та етапи професійного розвитку
Успішність кар’єри асоціюється з престижним становищем у суспільстві та високим доходом. Якщо ви вже досягли цього, з’являються нові кар’єрні установки – зробити своє становище вагоміше і стабільніше, піднятися на наступний щабель службової драбини, збільшити дохід.
Кар’єра не завжди полягає в постійному посадовому зростанні. Якщо ви займаєтеся цікавою і прибутковою справою, маєте сталу й незмінну посаду, яка вас влаштовує – можливо, ви зробили гарну кар’єру.
Розрізняють два основних типи кар’єри: професійну і внутрішньоорганізаційну
Професійна кар’єра характеризується тим, що конкретний співробітник протягом свого професійного шляху проходить різні етапи: отримання спеціальності, вступ на роботу, професійний розвиток, оволодіння новими професійними вміннями, удосконалення професійних навичок, відхід на пенсію. Ці стадії конкретний працівник може пройти послідовно в різних організаціях.
Внутрішньоорганізаційна кар’єра охоплює послідовну зміну етапів розвитку працівника в одній або декількох організаціях. Вона реалізується в таких основних напрямках як:
Вертикальна (спеціаліст – начальник відділу – керівник напрямку, керівник організації).
Будівництво кар’єри «по вертикалі» – стезя професійних «екстремальників», які шукають гострі відчуття від нових місць роботи, нових завдань і нової відповідальності. Такі кар’єристи повинні бути дуже честолюбними і енергійними, мобільними і цілеспрямованими. Вони повинні постійно перебувати в стані аналізу самого себе, своїх бажань і можливостей. Їх доля – постійна робота над собою, робота з новим персоналом і з новими управлінськими ситуаціями. Якщо вже вони йдуть на зміну місця роботи, то тільки в силу особистих обставин, або ж в силу неможливості далі будувати на старому місці бажану кар’єру, або ж в силу відкриваються на новому місці нових кар’єрних можливостей. Вони постійно повинні кидати виклик собі і оточуючим, обставинам і своїм можливостям. Однак і такий кар’єрист повинен виявляти високу лояльність до кожного місця роботи, оскільки навіть «великий місто в чомусь виявляється маленьким», остільки кар’єрне зростання часто вимагає з колишніх місць роботи рекомендацій та відгуків.
Горизонтальна (бухгалтер по роботі з первинною документацією – бухгалтер-касир – бухгалтер-економіст).
Горизонтальна кар’єра («кар’єра вшир») – це визначення більш широкого кола обов’язків та повноважень на колишньому місці роботи; можливість за сумісництвом керувати проектом або викладати, в першу чергу, у власній організації; входження в коло співвласників фірми, а також входження до громадська рада, створена при керівництві фірми або якому-небудь владному органі: розширення повноважень, відповідальності, підвищення статусу, збільшення бонусів і прямої оплати праці.
Для будівництва такої кар’єри працівник повинен бути, по-перше, активним, ініціативним, демонструвати свою зацікавленість у такій кар’єрі керівництву, по-друге, виявляти високу лояльність до організації, по-третє, професійно виконувати свої службові обов’язки і прикладати зусилля до професійного зростання. Рано чи пізно такі правильні дії будуть помічені та відзначені.
При прокладанні горизонтальної кар’єри працівник не відчуває особливого дискомфорту, оскільки все в його професійному житті проходить шляхом «еволюційних змін», без частих стресових ситуацій входження в нову для себе посаду або в нові колективи. «Горизонтальні кар’єристи», згодом стають професіоналами найвищого рівня, з великим суспільним статусом у колективі, вони повністю впевнені в собі і не втрачаються на ринку праці (більше того, за ними нерідко починається полювання з боку рекрутерів і конкурентів). Але, як і у всьому горизонтальному, кар’єрні можливості при цьому обмежені.